5 أسباب تخليك تشتري الساعات الذكية

الساعات الذكية أكتر من مجرد ساعة، لأنك مش بس تقدر تعرف الوقت، لكن تقدر تتواصل وتعرف حاجات كتير عن صحتك، علشان كدة من الأجهزة اللي لفتت انتباه الناس في السنين الآخيرة، وبالرغم انها مش من الاكسسوارات الضرورية زي الموبايل، لكن ليها دور كبير ومفيد في الحياة اليومية للمستخدمين.

أفضل وقت لشراء الساعة الذكية؟

لو انت شخص على وشك يبدأ رحلة اللياقة البدنية أو كنت بتلعب رياضة معينة وعايز تحقق فيها أعلى النتائج، وقتها هتكون الساعة الذكية الأداة المثالية لمساعدتك في الوصول إلى أهدافك.

وده بفضل مستشعرات معدل ضربات القلب المدمجة ونظام تحديد المواقع العالمي (GPS) بالإضافة لعدد كبير من ميزات الصحة والعافية، ده غير إنها كمان مضغوطة ومريحة بما يكفي لارتدائها طوال الوقت - حتى وقت النوم!

أهم الأسباب اللي ممكن تخليك تشتري ساعة ذكية

1- مراقبة وتتبع نشاطك اليومي

وظيفة أساسية ومعروفة للساعات الذكية لكن بتزيد فايدتها بشكل خاص لو كنت بدأت رحلة اللياقة البدنية والتمرين، وإذا كنت تحاول تكون أكثر نشاطًا، هاتشجعك تمشي خطوات أكتر وتتحرك أكتر على مدار اليوم، فمعظم الساعات الذكية هتنبهكبإشارات تنبيه معينة علشان تساعدكتحقق أهدافك الصحية. وكمان أيضًا قياس مدى جودة أدائك وتحديد أهداف واقعية.

2- بتقيس نبضات قلبك

بدأت تتمرن، بتمشي كتير، أو حتى بتحس بتعب أغلب الأوقات مع النشاط الزيادة، خاصية قياس نبضات القلب هتساعدك في مراقبة صحتك وتحديد أنظمة التمرين المناسبة بدون ما تسبب أضرار أو تحميل زيادة على جسمك، وكمان هتخليك تفضل متطمن على صحة قلبك وتلحق تعالج أي سبب في ارتفاع النبض بشكل ملحوظ.

3- تساعدك في التنقل والسفر

معظم الساعات الذكية، زي ساعة Apple Watch ، تقدرتعمل اهتزازات مختلفة على معصمك عشلتن تنبهك أنك لازم تمشي يمين أو شمال عند اتباع الاتجاهات أثناء القيادة. وده لأن معظم المستخدمين بيلجأوا لهواتفهم الذكية بشكل متكرر علشان يعرفوا الاتجاه أو تتبع الدليل الصوتي، مع الساعة الذكية مش هاتبقى مضطر تبص على الخريطة كل شوية، كل اللي عليك تعمله هو اتخاذ خطوة جديدة باستخدام الميزات المتقدمة للساعات الذكية.

4- بتستقبل مكالمات وترد على الرسائل في نفس اللحظة

مع ساعتك الذكية، مش هاتبقى محتاج تطلعك تليفونك من الجيب أو الشنطة. تقدرتستقبل المكالمات والرد على الرسائل اللي بتجيلك أثناء التنقل. وده مفيد جدا في معظم الحالات وانتبتتمرن، أو في اجتماع، الخ. ده غير إن بعض الساعات فيها دعم صوتي، تقدر تتصل منها وتتكلم كأنك بتتكلم من التليفون بالظبط. الساعة الذكية مش بديل أبدًا عن الموبايل، لكنها قادرة بما يكفي على أداء بعض المهام بدل الموبايل.

5- إشعارات السوشيال ميديا

كلنا بنستخدم وسائل التواصل الاجتماعي زيFacebook أو WhatsApp أو Instagram أو أي وسيلة تانية. وكثير بيجيلنا إشعارات من أيٍّ منها أو كلهاوده بيخلينا نحتاج يبقىالموبايل في متناول اليد وإلقاء نظرة على ماهيته. باستخدام الساعات الذكية ، تقدر ببساطة تعرف الإشعارات من معصمك والليبتتيح لك التواصل مع الأشخاص على وسائل التواصل الاجتماعي. ودي خاصية رائعة فعلاً، وعند اختيار الساعة الذكية، احرص على اختيار الساعة التي توفر هذه الوظيفة.

 

شوف مجموعة من أفضل الساعات الذكية من Apple وسامسونج وAmazfit وغيرها بأحسن الأسعار من هنا.