"خصائص ومميزات جديدة ومرتقبة في "واتس آب

 واتساب هو واحد من أكثر التطبيقات استخدامًا في العالم وبعد انضمامه لمجموعة ميتا بدأت تظهر خصائص ومميزات جديدة تخلي استخدامه ممتع أكثر!

ومن أحدث الخصائص اللي أعلنت عنها خدمة واتساب هي توفر ميزة التفاعل مع الرسائل بالرموز التعبيرية زي الموجودة في منصة التواصل الاجتماعي فيسبوك، وقالت واتساب في مدونتها الرسمية، "متحمسين لنعلن أن خاصيو التفاعل عبر الرموز التعبيرية بقت متاحة على أحدث إصدار من التطبيق". وأضافوا إن الشركة بتوعد بتحسين الميزة بشكل مستمر من خلال إضافة نطاق أوسع من التفاعلات في المستقبل.

ومن ضمن التغييرات اللي أتضافت للمنصة كانت زيادة حجم الملفات التي يمكن مشاركتها مع الآخرين، وده تغيير مهم جدًا لأن كان في تقييد كبير على مشاركة الملفات بتخلي المستخدمين يلجأوا لتطبيقات تانية لارسال الملفات.

ووضحت واتساب أن المستخدمين يقدروا دلوقتي يشاركوا ملفات يوصل حجمها لـ 2 غيغا بايت، ودي تعتبر نقلة هايلة من الحد السابق اللي كان 100 ميغا بايت.

وكمان أعلنت الشركة أن المطورين شغالين على زيادة الحجم الأقصى للمستخدمين في مجموعات المحاداثات الجماعية واللي هتوصل لـ512 مستخدم في مجموعة الشات الواحدة بدل من 256.

وحاليا بتختبر واتساب خاصية جديدة سمتها خاصية الـ(مجتمعات) ودي خاصية بتستهدف تنظيم المجموعات على مستوى أكبر لاستخدامها  بشكل احترافي في أماكن العمل والدراسة.

وفي تصريحات رئيس واتساب ويل كاثكارت عن اصية المجتمعات الجديدة، قال إن الخاصية بتتضمن المجموعات اللي كانت في السابق بتضم بحد أقصى 256 مستخدم، تحت مظلات أكبر علشان تمّكن للمسؤولين من إدارتها وإرسال إشعارات لتجمع يضم الآلاف.

وأضاف كاثكارت في مقابلة مع رويترز أنها "مخصصة للمجتمعات اللي أنت جزء منها بالفعل في حياتك اليومية ومع ناس انت على اتصال معاهم بشكل خاص" في إشارة لأنواع أخرى مشابهة من أطر الاتصال مثل سلاك أو ميكروسوفت تيمز.

ونفى وجود خطط في الوقت الحالي لفرض رسوم على الخاصية الجديدة اللي بيتم اختبارها بشكل تجريبي مع عدد صغير من المجتمعات العالمية، لكن ماستبعدش توفير "ميزات خاصة للمؤسسات" في المستقبل.

ميزة المجتمعات الجديدة هتكون مشفرة كمان من الطرفين. وفق تصريح لخدمة التراسل المشفرة بين المرسل والمستقبل واللي بيستعملها ما يقارب 2 مليار مستخدم.

وأما عن موعد انطلاق خاصية المجتمعات، قال مارك زوكربيرغ الرئيس التنفيذي لشركة ميتا إن خاصية (مجتمعات) هتكون متاحة خلال الشهور القادمة، وأضاف إن ميتا كمان شغالين على توفير ميزات تراسل مجتمعية لفيسبوك وماسنجر وإنستغرام كمان.

 

تابع أخبار التطبيقات وآخر أخبار التكنولوجيا من مدونة سلكت.