"حيلة قرصنة جديدة برسالة توظيف من "أمازون

"مرحبًا أنا مدير توظيف في أمازون، ونبحث حاليا عن 80 موظف عبر الإنترنت بدوام جزئي" جاتلك الرسالة دي قبل كدة؟ دي رسالة قرصنة أو Scam انتشرت جدًا ووصلت لعدد كبير من المستخدمين باللغتين العربية والأجنبية على هواتفهم، على إنها رسالة توظيف من شركة أمازون الشهيرة، وده بغرض النصب والاحتيال باستخدام حساب اسم الشركة التجارية العالمية ومحتوى الرسالة بيقول:

«مرحبًا، أنا مدير توظيف في أمازون ونبحث حاليًا عن 80 موظفًا عبر الإنترنت بدوام جزئي، بالعمل من المنزل باستخدام الهاتف المحمول، يمكنك بسهولة كسب 1000 إلى 3000 جنيه مصري في اليوم، ويتم دفع الراتب في نفس اليوم، مهام العمل بسيطة ويمكن القيام بها في أي مكان، يرجى الاتصال بنا عبر الضغط على الرابط، والاتصال بنا، ملاحظة يجب ألا يقل عمر المتقدمين عن 20 عامًا، ولا يمكن للطلاب المشاركة».

وأكدت شركة أمازون أن الرسائل دي لم يتم إرسالها من أي عضو من فريق التوظيف في «أمازون»، وأن نوعية الرسائل دي احتيالية وكمان سيتم إتخاذ الإجراءات القانونية ضد من يرسل تلك الرسائل.

وتابعت الشركة، أن الإعلان عن الوظائف بيتم رسميًا عبر الموقع الرسمي لها، ووضحوا أنه بيتم الأعلان عن تفاصيل الوظائف والمهام الخاصة بكل وظيفة والبلاد المتاح فيها الوظائف دي عبر موقع «amazon jobs».

انتشرت في السنين الأخيرة طرق كتيرة وجديدة لااختراق هواتف وحسابات مستخدمى شبكة الإنترنت، واللي بيستطيع من خلالها الهاكرز الدخول للهواتف والحواسيب الشخصية لسرقة الملفات والصور وغيرها من المتعلقات الشخصية  لاستخدامها فى ابتزاز هذا الشخص، أو السيطرة على حساباته البنكية وسرقتها.

وبرغم إنه من غير المعتاد للشركات الكبيرة زي أمازون أنها تبعت رسائل SMS لمستخدمى الإنترنت والهواتف المحمولة بشكل عشوائى للتقديم لوظائفها الشاغرة، التسلسل الطبيعي لاختيار الموظفين في أمازون بيكون عادة الإعلان عن وظائف جديدة من خلال الموقع الإلكترونى للشركة، واللي بتتلقى السيرة الذاتية للمتقدم للوظيفة عن طريق الإيميل المخصص لاستقبال السيرة الذاتية للمتقدمين للوظائف، مش من خلال روابط مجهولة أو جروبات تليجرام.

الحيل دي من القرصنة خطيرة جدًا وممكن ينساق لها عدد كبير من الناس وده بسبب احتياج الشباب لفرص عمل، خاصة الوظائف اللي بتعلن عنها الشركات العالمية وبمرتبات مجزية تخلي مستقبل الرسالة يصدقها وينفذ المطلوب فيها وبالتالي يعرض نفسه لخطر القرصنة والسرقة.

خلي بالك من النوعية دي من الرسائل واتأكد دايما من مصدر الرسالة وسببها وتجنب فتح أي لينكات مجهولة المصدر، وتأكد إن مفيش توظيف من شركات عالمية بيتم عن طريق الواتساب أو الماسنجر أو رسائل الـSMS، وكمان مفيش وظائف بتتطلب تدفع مبلغ معين علشان تشتغل فيها.

حافظ على تليفونك وبياناتك دايما من القرصنة وعمليات الاحتيال واقرأ دايما آخر الأخبار من مدونة سلكت.