تطبيق "BeReal" يهدد شعبية إنستجرام

BeReal تطبيق جديد ظهر في الفترة الأخير والشائعات كلها بتقول إنه فيه كل الإمكانيات لمنافسة تطبيق انستاجرام الشهير! فكرة التطبيق هي إنه بيسمح للمستخدمين بنشر صور لمدة دقيقتين بس في اليوم! لكن مش أي صور، صور لازم تكون حقيقية من غير فلتر، الفكرة من وراء التطبيق هي مفاجأة تكنولوجية جديدة ومعناها "خليك حقيقي

طريقة التواصل فى تطبيق "BeReal"

 بمجرد ما تنزّل التطبيق، تقدر تدوس فوق خيار التسجيل وتوافق على استقبال رسائل البريد الإلكتروني التسويقية من Insider بالإضافة إلى عروض الشركات الأخرى وقبول شروط الخدمة وسياسة الخصوصية الخاصة بالمنصة.

وبيوصف المستخدمين التطبيق ده بأنه ممتع وجديد لأنه يتيح للمستخدمين النشر مرة واحدة يوميًا في أوقات عشوائية. وبيبعت الإخطارات للمستخدمين لإبلاغهم أن عندهم دقيقتين بس لالتقاط صورة حقيقية ونشرها من خلال التطبيق. وأضافوا كمانإنالنوعده مختلف من الصور الشخصية اللياتعودوا عليها عادةً حيث يتم استخدام الكاميرات الأمامية والخلفية في وقت واحد، وده اللي بيزود من صعوبة تنسيق الإطار المثالي.

أمر آخر يتضمنه التطبيق ويخدم هدفه الرئيسي وهو أن المستخدم مش هيعرف يعمل إعجاب على صورتك عن طريق اللايك، لكن لازم ياخد صورة تعبر عن رد فعله أو إنطباعه عن صورتك.

قصة "بي ريل" بدأت على يد رائد الأعمال الفرنسي أليكسيس باريات، في سنة 2020، وبعد ما كان عدد المستخدمين مابيعديش عددهم الـ10 آلاف قبل يوليومن نفس السنة، زادوا بعد التاريخ لـ400 ألف مستخدم، وده اللي منح صاحبه استثمارات بما يقارب الـ 30 مليون دولار!

فـ"BeReal" معناها التخلي عن الفلاتر، والبعد عن عمليات إعادة استخدام الصور بعد التعديل عليها وتحسينها، علشان يشكل مزيجمن الصور الحقيقية الصادقة بس في نفس الوقت ممتعة.

وبيمنع التطبيق آليا نشر الصور اللي تم التقاطها مسبقا، أو اللياتعمل عليها تغييرات بإضافة مؤثرات خارجية، وده اللي بيتيح لأصدقائك ومتابعينك من معرفة الحقائق مجردة زي ما هي في وقت واحد.

سلبيات تطبيق "BeReal"

أما عن السلبيات، فبعض الناس بيفتقدوا أحياناً الحرية باختيار زمن النشر، والليبتبلغ مدتها دقيقتين في تطبيقBeReal، فممكن يبقى في أوقات موبايلك مايبقاشجنبك في الوقت المحدد للنشر، وده معناه إنك مش هاتقدر تنشر في اليوم ده بل ستتضمن صورتك فقط عدد الساعات اللياتأخرت فيها عن التقاطها.

وأشار بعض المستخدمين إلى أنهم غير متأكدين مما إذا كان التطبيق الجديد سيصبح شائعًا مثل نظرائه من وسائل التواصل الاجتماعي. إنهم يعتقدون أنه لا يسبب إدمانًا كبيرًا، ولكن إذا كان عليهم الاختيار بينه وبين التطبيقات الأخرى، فسيختارون BeReal على بقية التطبيقات.

تابع أحدث أخبار التكنولوجيا من مدونة سلكت من هنا.